Monday, July 11, 2011

Bersih 2.0

Aku x arif bab politik. Dan aku pun xpernah nak amek tau pasal politik sume nie.
Tapi, sejak timbul Bersih 2.0 ni, aku mcm tertarik2 ntuk view n search.
N biasa la. jgn  mudah percaya dgn ape yg kita baca kat alam maya ni, ape yg aku tulis dlm blog ni pon might b wrong. Setiap org melahir kan pendapat yang berbeza.
Ada yang kata, Bersih ni hanya perjuangan rakyat yang mnuntut keadilan ntok election yg bersih. Tapi sejauh mana kita tau jika election tu d buat skali lagi, dan ia akan bersih?Itu persoalan yang bermain kat fkiran aku. Mungkin dorang ade elemen dan strategi sndri. Mungkin...

Aku ni, hanya pemerhati dari jauh je, sedih jugak, bukak2 news, tgk pasal bersih ni, orang x berani kuar kl. Aku ni nun jauh d india..tgk balik, keadaan kat india ni, yg daif tu, daif betul, yang kaya plak, kaya sungguh....bersyukur la jadi rakyat malaysia. Xpayah la nk memberontak bagai. Dan yg memimpin pon, laksanakan tugas dgn sebaik nya. Dan mungkin dorg pon sdang melaksanakan tugas dorg dengan sebaik nya, dan kita x tau, sejauh mana usaha dorg.

Ade yg mgeluh d tepi telinga aku..tntg soal bersih nie.
Si Q : Aku d kecam org, sbb aku kate, aku benci Bersih! Orang tu ckp, nk call aku and belasah aku.
Aku : Kenapa kau benci Bersih?
Si Q : Ayah aku Polis. Sbb Bersih, 2 hari ayah aku x balik umah. Mak aku da mcm histeria. Xdpt contact ayah aku. Aku bukan benci sebab fahaman atau apa.
Aku : Ouh. Yeke. (dalam nada simpati).
Si Q : Orang caci polis macam2. Polis jahat. Pukul orang. Xbelas kasihan. Ayah aku, cuma laksanakan tanggungjawab dia je. Kalau ikut, mmg xnak pon nk join2, hujung mggu duk ngn family lagi bagus.
Aku : (Mengangguk pelahan....) Sabar la bnyak2, hope ayah ko ok.

Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga. Aku lagi la speechless. Tgk, video2 yg org duk post kat FB, tnjuk mcm polis yg bersalah, pkul org la..tp, on the other side, dorg mgkin jalan kan tugas dorg je kan...tapi malang nye ade certain yg mungkin terlalu harsh. Hmm...

Entah la...ape2 pon...Moga segala nya...Kembali sebagai sedia kala...x kisah la, siapa pon pemerintah, janji segala nya baek2 saja.

1 comment: